ALLES
ZIEN: Emma Wortelboer deelt gewaagde liftselfie en toont opnieuw haar lef, flair én zelfspot

Emma Wortelboer – je houdt van haar of je fronst af en toe verbaasd je wenkbrauwen, maar één ding is zeker: onopgemerkt gaat ze zelden voorbij. De eigenzinnige mediapersoonlijkheid weet als geen ander hoe ze het dagelijks leven een tikje spannender kan maken. Neem nou iets simpels als een ritje met de lift. Waar de meeste mensen apathisch naar het plafond staren of ongeïnteresseerd hun pasje voor een scanner houden, ziet Emma in dat moment een kans. Een kans op een prikkelende, stijlvolle en vaak ook gedurfde liftselfie.
En ja hoor, ook deze week deelde ze weer een exemplaar op Instagram dat de gemoederen bezighoudt: een spiegelselfie in een strak doorschijnend topje, genomen in een metalen liftcabine. Het beeld laat weinig aan de verbeelding over – en dat is precies hoe Emma het bedoeld heeft.
De lift als podium
Voor Emma is de lift al jaren een soort verlengstuk van haar karakter. Het is niet zomaar een functionele ruimte, maar eerder een minipodium tussen de verdiepingen van het leven. In plaats van een standaard outfit-of-the-day-foto met een witte muur op de achtergrond, kiest Emma voor staal, spiegeling en vaak net dat ene gewaagde detail.
Haar foto’s zijn zelden gedachteloos. Integendeel: ze spelen met licht, perspectief, en vooral met verwachtingen. Soms uitdagend, soms ironisch, maar altijd 100% Emma. Met een nonchalante blik in de lens of een brutale grijns speelt ze met het spanningsveld tussen publieke en privéruimte. De lift als capsule van zelfexpressie? Voor Emma werkt het.
Meer dan een selfie-queen
Maar laat je niet misleiden door het glitterlaagje en de gewaagde poses. Achter de selfies schuilt een vrouw met een opvallende combinatie van Twentse nuchterheid en mediagenieke flair. Emma werd geboren op 26 oktober 1996 in Deventer, maar groeide op in het kleine dorp Manderveen. Een plek waar de meeste mensen eerder aan trekker-trekwedstrijden denken dan aan doorzichtige crop tops en televisieoptredens.
Toch was het juist die omgeving waarin Emma leerde wat doorzetten is. Ze schopte het tot het eerste dameselftal van voetbalclub VV Manderveen en werd – jawel – jeugdkampioen klootschieten. Voor wie niet bekend is met deze traditionele Twentse sport: klootschieten vereist timing, techniek, kracht en een behoorlijke dosis lef. Klinkt niet helemaal als een match met glitter en media? Think again. Die eigenschappen zijn precies wat Emma later meenam naar haar carrière op televisie.
Van brave scholier tot mediafenomeen
Emma brak landelijk door dankzij haar werk voor BNNVARA, waar ze bekend werd door haar frisse, brutale stijl. Ze presenteerde onder andere programma’s als Spuiten en Slikken, Emma’s Peepshow en Seksexperimenten, waarmee ze op geheel eigen wijze taboes bespreekbaar maakte – met een mix van openheid, humor en een tikkeltje shockwaarde.
Haar presentatie tijdens het Eurovisie Songfestival in 2019, waarin ze met ongefilterd enthousiasme de Nederlandse punten aankondigde, werd wereldwijd opgepikt. Haar uitbundige reactie – een soort juichende oerkreet – was voor sommigen een tikje too much, maar voor anderen juist verfrissend eerlijk en authentiek.
Lef en zelfspot
Wat Emma zo geliefd (en soms ook verguisd) maakt, is haar onbevreesde houding. Ze deinst nergens voor terug, en weet als geen ander hoe je met humor en zelfspot een boodschap overbrengt. Of dat nu via een documentaire over seksualiteit is, of via een selfie die het algoritme aan het wankelen brengt.
Ze speelt met beeldvorming, maar is niet bang om ook de spot op zichzelf te richten. Dat maakt haar misschien wel een van de meest interessante mediapersonen van haar generatie. Niet bang om ongemakkelijk te zijn, niet bang om sexy te zijn, en vooral: niet bang om gewoon zichzelf te zijn – inclusief de tegenstrijdigheden.
Instagram als kunstgalerij van het alledaagse
Met inmiddels tienduizenden volgers op Instagram, fungeert haar profiel als een soort visueel dagboek vol stijl, statements en snapshots van het leven tussen mediastudio en Manderveen. Daarin wisselt ze gewaagde outfits moeiteloos af met ongefilterde make-uploze momenten, of foto’s van haar katten en favoriete snacks. En ergens daartussen: die iconische liftselfies.
Soms rebels, soms speels, soms bloedserieus – maar altijd in controle. Emma weet dat een selfie veel meer is dan alleen een plaatje. Het is commentaar, kunst, knipoog en krachttoer in één.
