Connect with us

ALLES

2022 Porsche 911 GT3 review: elk uur is een magisch uur

Gepubliceerd

op

2022 Porsche 911 GT3 review: elk uur is een magisch uur

2022 Porsche 911 GT3 review: every hour is a magical hour

Lava Orange en satijnen wielen zorgen voor een echt goede spec.
Tyler Clemmensen/Roadshow

Of het nu gaat om zonnige canyoning of onverwachte nachtelijke boodschappen, de Porsche 911 GT3 is een fascinerende metgezel.

De Porsche 911 GT3 is geen dagelijks voertuig, toch wil ik er elke dag in rijden. Het is lawaaierig en stijf en door de vleugel kun je de achterkant niet zien, maar toch bedenk ik mezelf redenen om te allen tijde frivole boodschappen te doen, zodat ik er weer mee kan rijden. Ooit om 1 uur ’s nachts naar een Ralphs geweest? Het is raar.

De GT3 is net zo effectief in het verscheuren van racecircuits als in het je een held te laten voelen op die ene goede oprit langs je huis. Het is niet de snelste, snelste of krachtigste versie van de Porsche 911, maar er is een niet aflatende vasthoudendheid — een echte levensvreugde — die de GT3-ervaring onderscheidt.

Dat is vooral cruciaal gezien het feit dat het herkennen van de tastbare veranderingen tussen verschillende 911-varianten tegenwoordig kan aanvoelen als haarkloven. De GT3 gaat tegen deze trend in door zijn eigen motor, transmissie en voorwielophanging naar de tafel te brengen – je zult zijn 4,0-liter platte 6, 6-versnellingsbak of dubbele wishbone-vooropstelling nergens anders in de 911-lijn vinden.

De GT3 is ook de enige 911 van de 992-generatie die geen turbocompressor heeft; zijn normaal aangezogen flat-six maakt 502 pk en 346 pond-voet koppel. Dit betekent dat je het altijd liefhebbende snot uit deze motor kunt laten komen en het zal je gewoon blijven prikkelen. Borstel tegen de rode lijn van 9.000 tpm in de stratosfeer net voordat je opschakelt voor de volledige tinteling van endorfine-high. En als je het niet erg vindt, geniet dan van het gestage middengezoem van de 4,0-liter. Porsche biedt een Bose-audio-upgrade voor $ 1.600, maar met zo’n prachtige soundtrack die net achter je hoofd speelt, waarom zou je je druk maken?

Een sterke koppeling en een versnellingsbak met korte worp zijn kenmerken van de handgeschakelde zesversnellingsbak van de GT3, net als de automatische toerentalaanpassing die in de Sport-modus in werking treedt. (Veel mensen hebben hier een hekel aan, maar ik niet – het werkt zo wonderbaarlijk.) Als ik een momentje mag zeuren, de versnellingspook van de GT3 voelt een beetje, ik weet het niet, leeg aan, alsof het de mechanische mist tactiliteit die je krijgt in Porsche’s Cayman GT4.

Nu ik tijd heb doorgebracht in zowel de basis GT3 als de GT3 Touring en de kans heb gehad om zowel de handgeschakelde zesversnellingsbak als de optionele zeventraps PDK-automaat met dubbele koppeling te besturen, ben ik klaar om een ​​beslissing te nemen. Als ik de gevleugelde GT3 zou kopen, die ongetwijfeld de meeste kans heeft om op het circuit te rijden, zou ik de PDK kopen. Hij schakelt sneller dan zelfs de meest bedreven manuele coureur en is ideaal afgesteld om te passen bij de streken van de GT3. Als ik de GT3 Touring zou kopen – en laten we eerlijk zijn, dit is zeker de manier waarop ik zou gaan – zou ik de handmatige transmissie hebben. Bij de Touring draait het allemaal om fantastische ritten op geweldige wegen, en dat is een recept dat je het beste kunt roeren met een stok.

 

Vleugel of geen vleugel, de GT3 vliegt als een trein. Die ongebruikelijke voorwielophanging is afkomstig van de 911 RSR-raceauto en levert de GT3 onaardse niveaus van kalmte, terwijl het ook het insturen en de feedback verbetert in vergelijking met een meer typische MacPherson-veerpootconfiguratie. Het weggedrag is licht en snel en de zomerbanden 255/35 voor en 315/30 achter zijn praktisch onmogelijk om los te scheuren. Over dat onderwerp heeft de Lava Orange-auto die hier te zien is de optionele Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden die op dealerniveau kunnen worden toegevoegd; de GT3 wordt standaard geleverd met de normale, maar nog steeds uitstekende Cup 2s. Deze auto heeft ook de $ 10.110 carbon-keramische remmen met zwarte remklauwen, wat een zeer uitstekende look is met de gesatineerde 20-inch voor- en 21-inch achterwielen.

In tegenstelling tot andere keramische remmen, zijn de GT3’s niet lastig te moduleren, zelfs niet bij lagere snelheden, zoals wanneer je gewoon de tijd tussen stoplichten doodt omdat je nog niet helemaal klaar bent om naar huis te rijden. Gecombineerd met de chef’s-kiss voorwielophanging, moet ik mezelf steeds weer voorhouden om zo vroeg te stoppen met remmen als ik een bocht in ga, omdat de GT3 aanzienlijk meer snelheid aankan dan wat ik afschrob. Uiteindelijk passen mijn hersenen zich aan en leren ze te vertrouwen op het kunnen van de Porsche. Maar man, nou, het is ongelooflijk hoe onverstoorbaar snel deze auto een bocht kan nemen.

Gaat al deze zoetheid ten koste van rijcomfort? Zeker weten. Zal dat je ervan weerhouden om altijd in deze auto te willen rijden? Echt niet. Zelfs de zachtste chassisoptie van de GT3 is behoorlijk stijf, en deze auto houdt niet van gebarsten bestrating en uitzettingsvoegen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij onleefbaar is — hij is niet half zo verschrikkelijk als, laten we zeggen, een Nissan GT-R. Doe jezelf alsjeblieft een plezier en koop het $ 3.670 voorasliftsysteem om de kin van de GT3 te sparen, dat configureerbaar is en automatisch kan worden geactiveerd, afhankelijk van GPS-gegevens. Je zult die verkeersdrempel halverwege je blok nooit meer vergeten.

De brandstoftank met een groter bereik ($ 230) is een andere fantastische optie voor levenskwaliteit, vooral omdat geen enkele fatsoenlijke GT3-coureur ooit de 14 mpg-stad, 18 mpg-snelweg en 16 mpg van de EPA zal bereiken. Ik zou het ook moeilijk vinden om de $ 5.900 uit één stuk koolstofvezel kuipstoelen te laten liggen. Ja, het is niet leuk om erin en eruit te komen, maar ze ondersteunen je enorm en lijken goed in iets dat zo hardcore is als een GT3.

Porsche bood eindelijk zijn infotainmentsysteem Android Auto aan voor 2022, hoewel het in tegenstelling tot Apple CarPlay niet draadloos kan worden gebruikt. Bestuurdersassistentietechnologie is eveneens zeer schaars, beperkt tot optionele verkeersbordherkenning en parkeersensoren achter. Maar nogmaals, het is een GT3, dus echt, wat maakt het uit?

De 2022 GT3 kost $ 164.150 om te starten, inclusief een bestemmingstoeslag van $ 1.350 en een benzineslurperbelasting van $ 1.700. Kies de jouwe zoals de mijne en je bent net $ 195.850 verlegen. Had ik al gezegd dat het mooiere Touring-pakket gratis is?

 

Hier is echter het vreemde deel: het prijskaartje van minder dan $ 200K is een beetje een koopje. De GT3 staat gemakkelijk op de voet met ’s werelds beste sportwagens – ik heb het over dingen als de $ 330.000 Lamborghini Huracan STO, $ 212.000 Maserati MC20 en $ 326.050 Mercedes-AMG GT Black Series. En het doet het zonder er vervelend uit te zien en geeft je eigenlijk een ruimte om een ​​koffer te plaatsen. Er is veel voor te zeggen.

Maar meer dan alle andere auto’s voelt de GT3 vriendelijker en benaderbaarder aan, alsof het minder gedoe is om hem uit te schakelen wanneer je maar wilt. Om die redenen en meer is de GT3 de absolute definitie van een rijdersauto. Het is visceraal en uitstekend, en iets waar je altijd in wilt rijden.